Megéri szabadúszónak lenni? 8 pro és kontra érv.

Publikálva: 2021.01.07.|Címkék: , |3658 szó|18.3 perc olvasás.|

Amikor a Budapesti Metropolitan Egyetemen voltam óraadó, a diákjaim körében számtalanszor felmerült az a kérdés, hogy vajon megéri-e szabadúszónak lenni, vagy inkább az alkalmazotti létet válasszák? Számomra a válasz egyértelmű volt, de sokan nem így gondolták. Én azt tanácsoltam, hogy előbb mindenképpen alkalmazottként dolgozzanak jó pár évet. Aztán ha már lesz elég szakmai tapasztalatuk, és ismerettségi körük, akkor próbálják ki a szabadúszó életet. Voltak akik rögtön bele akartak ugrani, de ez veszélyes tud lenni, hiszen ha nincs meg a kellő ügyfélköröd, úgy munka se lesz, amiből pénz se, úgy pedig nem lehet megélni.

Számtalan ilyen jellegű cikket lehet találni a neten, ahol próbálják megmondani a tutit, de a legtöbb ugyan azokról szól. Szinte egymás másolatai. Én ebben a cikkben a saját tapasztalataimat gyűjtöttem össze, amiben biztos lesznek átfedések, de remélhetőleg sok hasznos információ is lesz. Vannak pozitív és negatív érvek, de vannak köztesek is. Van olyan ami negatív ugyan, de emiatt pozitív része is lesz. Összeszedtem 8 olyan tényezőt, amiből már eldöntheted, hogy megéri szabadúszóvá válni vagy sem.

Rövid sztori

Durván 2000 óta foglalkozom designtervezéssel, 2017 óta vagyok szabadúszó. Dolgoztam már könyvkiadóban, étteremkomplexumban, vagy mini ügynökségben is, mindehol grafikai tervezéssel, kiadványszerkesztéssel és weboldal készítéssel foglalkoztam. Megismertem elég sok embert a szakmából, voltam versenyeken, előadó a Média Hungaryn, zsűritag a 2012-es ARC-on, de 2017-re éreztem úgy, hogy van már akkora szakmai jártasságom és ügyfélköröm, hogy ha belevágok a szabadúszói életbe, akkor nem lesz gond. Ettől függetlenül az első fél év nagyon kemény volt. Volt pár munka, kisebb és nagyobb is, de nem akart beindulni. Márciusban váltottam, jött a nyár, lehet hogy azért is volt pangás, mert aztán az év végeztével szépen beindult, ami azóta is tart. Van 4-5 fix ügyfelem akiktől havi szinten van megrendelés, és emellé jönnek a plusz projektek.

Számlavezetés

Amikor váltottam, akkor számomra fontos volt, hogy a magán számlám és a vállalkozásom számlája külön legyen. Egyéni vállalkozóként lényegében felesleges, de nekem így jobban kezelhetőbb és átláthatóbb. Elkezdtem hát elmenni a bankokba, hogy milyen konstrukciót adnak. A legnagyobb meglepetés az OTP-ben volt, ahol nem létezett (ahogy néztem most sincs) az egyéni vállalkozók (nem céges formára) számára számlacsomag. Minden csomagjuknál fix havi jövedelem volt a feltétel. Azaz fizetés. De egy szabadúszónak ugye olyan nincs, hiszen különböző ügyfelektől kapja a “fizetést”, de azt Ők nem annak tekintik.

Szóval kerestem tovább, és akkor találtam meg a Magnet Bankot. Olyan  csomagom van (Házhozszámla), amiben becsületkasszás a havidíj (szóval 0 Ft is lehet), a csoportos beszedési megbízások díjmentesek, és havonta 2 rendszeres átutalás 50.000 forintig is, más számlára. Szóval ha KATA-s vagy, és 50 ezret fizetsz havonta, akkor az után se von le semmit. Ez azért elég nagy segítség tud lenni, főleg ha még az elején vagy. Persze nem csak ez a bank ilyen, ott van például a Gránit Bank is, ahol szintén elég jó számlacsomagok vannak. Ott is van díjmentes csomag, vagy X forintig való jóváírás esetén kedvezmények. Szóval ha mindent digitálisan intézel, akkor ezek a megoldások időt és pénzt spórolnak neked.

Pro: Digitális fókuszú bank, 0 vagy kedvezményes számlavezetéssel.
Kontra: Költséges számlavezetési díj, nem rugalmas az igényeidhez.

A döntés hatalma

Most hogy már megvan a számla, cél az ügyfél és projekt szerzés. Mivel szabadúszó egyéni vállalkozó vagy, így te döntöd el, hogy milyen projekteken és milyen ügyfelekkel szeretnél dolgozni. Ez elég nagy szabadságot ad, de sok felelősséggel is. Ha egy cégben vagy alkalmazott, akkor ott ugye a cég ügyfélkörének a projektjeit készíted el. Ha sok ügyfelük van, és jó pozícióban vagy, akkor lehet hogy az erősségeidnek megfelelő projekteket bíznak rád, de ez sincs mindenhol így. Lehet hogy olyanokon dolgozol amit nem szeretsz, de meg kell csinálni.

Ha a saját magad főnöke vagy, akkor mondhatsz nemet egy megkeresésre. Persze, tudni kell nemet is mondani. Ha úgy érzed, hogy valamiért nem klappol a dolog, valamiért nem tetszik, akkor ne vállald el. Hidd el, sokkal jobban jársz. Egy rakás gondtól és fejfájástól mented meg saját magad. Nem kell attól félni, hogy ha valakinek nemet mondasz, akkor majd nem lesz több munka. Ha jót csinálsz, akkor azok fognak számítani. Inkább legyen kevesebb, de minőségibb, mint sok, de közepes minőségű projekted. A magad ura vagy, szóval én ezt a pozitív tényezők közé rakom.

Pro: Te döntheted el, hogy kikkel és kiknek dolgozol.
Kontra: Nehéz nemet mondani, rossz döntéskor felelősségvállalás.

Ügyfélszerzés

Ez lehet az egyik legnehezebb része az egésznek. Sok designer van, aki remekül ért a saját területéhez, de az önpromóció például már problémát okoz. Oké, van egy weboldalad, meg Facebook oldalad, de kell hogy hirdesd magad. Google Ads és Facebook Ads, eljárni konferenciákra, rendezvényekre, referenciákat küldeni cégeknek, ügynökségeknek stb stb. A tipikus sales folyamat nem mindenkinek megy. Céges szinten erre vannak dedikált emberek, marketingesek, de ha egymagad vagy, akkor ezt is neked kell megoldani.

A koronavírus miatt egyre több virtuális asszisztens lett, akik segíteni tudnak az ügyintézésben, de akár az ügyfélszerzésben is. Ez is jó megoldás lehet, de kiadás havi szinten. Ez döntés kérdése. Ha saját kézben akarod tartani a saját vállalkozásod sales és marketing feladatait, mert értesz hozzá, vagy meg akarod tanulni, akkor do it. Viszont ha nem vagy biztos benne, akkor inkább add ki külsősnek. Nem egyszerű feladat, mert folyamatosan kell ezzel foglalkozni.

Pro: Saját magad menedzselheted az ügyfélszerzési módokat.
Kontra: Ügyfélszerzési feladatok kiszervezése havi kiadás.

Megéri szabadúszónak lenni? 8 pro és kontra érv.

Ügyintézés

Ha már megvannak az ügyfelek és a projektek, akkor azt menedzselni kell. Itt ezt most két részre bontanám. Az egyik a technikai része, azaz hogy milyen módon, milyen szolgáltatásban kezeled a projekteket, a másik pedig maga az account, azaz az ügyfélkapcsolati menedzser feladatok ellátása.

Szóval nézzük az elsőt. Kell keresned egy olyan online szolgáltatást, amiben vezeted a projekteket. Nagyon sok ilyen van, a normálisabbak fizetősek, de ezek között is van olyan, ami bizonyos szintig ingyenes. Ott van például a Trello, Asana, Monday, vagy a ClickUp. Én ezt az utolsó használom. Felviszem a taskokat, beállítok határidőket, integrációkat (például Google Drive) és ezt persze megosztom az ügyféllel. Így Ő is tudja szerkeszteni, anyagokat felvinni stb. Így az ügyfél is és te is képben leszel mindennel, nem vesztek el az e-mail rengetegben. A ClickUp-ot azért szeretem, mert elég sok funkciót enged az ingyenesben. De ha neked más tetszik jobban, vagy a funkciók miatt olyat találsz ami fizetős, akkor az kiadás, szóval negatív.

Ott van a másik, az ügyfélkezelési feladatok. Ezt már részben érintettem az ügyfélszerzésnél. Ha alkalmazottként dolgozol valahol, akkor több emberen mennek át az infók, és Te már csak azt kapod meg, amit csinálod kell. Viszont ha szabadúszó egyéni vállalkozó vagy, akkor az ügyfelekkel való kapcsolattartást is neked egymagadnak kell megoldani. Levelezni, telefonálni, árajánlatot készíteni, számlázni, ügyfél kéréseket vagy problémákat kezelni, könyvelővel kapcsolattartás stb. Neked kell lenned a accountnak is (a saleses és marketinges mellett), meg a titkárnőnek is.

Ez mind plusz idő a saját feladatodon felül, ami a napi 8 óra munkában benne vannak. Ismerek olyan szabadúszókat, akik ezeket a plusz feladatokat is felszámolják, egyfajta ügyintézési díjként. Persze mondhatnánk, hogy “de hát ez pár perc”, de ha összeszámolod, hogy egy napon belül hány ilyen “pár perc” van, akkor látod, hogy igen is sokat vesz el. De van olyan is, aki ezt a díjat az árazásába kalkulálja bele.

Pro / Kontra: Ezt egybe veszem, mert is-is. Saját magadnak kell megoldani ezeket a feladatokat, ami azért jó, mert kézben tarthatsz mindent. Viszont időt is elvesz, és ha ezt nem akarod, akkor ki kell szervezni, ami költség.

Árazás

Szabadúszóként az áraidat úgy kell kialakítanod, hogy hó végén pluszban legyél. Ez logikus, viszont itt számolni kell azzal, hogy a hónapok nem egyformák. Lehet, hogy az egyik hónapban pár tíz ezer forint jön be, viszont a másikban meg több száz ezer. Itt nincs fix fizetés amivel kalkulálhatsz, csak a projektek utáni munkadíj. Persze ha az ügyfelek is időben utalnak, és nem csúsznak napokat, heteket ilyen-olyan indokokkal. Ki kell számolnod, hogy milyen költségeid lesznek egy hónapban (erről a következőben írok), és annak megfelelően kell beáraznod a munkád. Bizonyos munkákra óradíj, másokra projekt alapon, vagy csak az egyik.

Ha megnézed a munkadíjaimat, akkor láthatod, hogy a webes vagy a kiadványos projekteknél nem óradíjat számolok fel, hanem a projekt mértékének megfelelően számolom ki. A kisebb grafikai munkáknál, mint például social grafikák, bannerek stb., viszont óradíjat számolok. Az ilyen óradíjak általában 5.000-15.000 forint között mozognak, attól függően hogy ez mondjuk minden megkezdett óra, esetleg perc alapú, és hogy mennyi éves szakmai tapasztalatod van. Én perc alapon számolom, tehát ami fél óra volt, az fél óradíj.

A projekt alapúnál pedig számítsd bele, hogy mennyi órát fordítasz rá, hány körös javítás, módosítás lehet, mennyire macerás a feladat, előfordulhat-e hogy mást is meg kell bíznod pluszban stb. Csinálhatsz egy Excel táblát is képletekkel a gyorsabb kiszámolás végett. Nézz körbe másoknál is, ki mennyiért vállalja a munkákat, milyen feltételek vannak, milyen szolgáltatásokat nyújt, hány éves tapasztalata van. Így azt is fel tudod mérni, hogy milyen a konkurenciád!

Azzal is kalkulálni érdemes, hogy mi történik akkor, ha külföldi ügyfeled lesz. Milyen áron fogsz elvállalni projekteket? Mert a hazai óradíj vagy projekt munkadíj alacsonyabb, mint általában a külföldi esetén. Egy picivel magasabbra kell árazni, beleszámítva az árfolyam ingadozást is, mert sokat tud változni. Abba most nem is megyek bele, ha EU-n belüli az ügyfél, vagy kívüli, mert akkor a számlázásra is kell figyelni.

Pro: Nincs kötöttség, magad alakíthatod ki az áraid, ügyfélkörödnek megfelelően.
Kontra: Ha túl drágán dolgozol, vagy nem jól pozícionálod magad, akkor nem lesznek ügyfeleid.

Költségek

Ezt az elején el kell kezdeni összeírni. Ez a Te saját vállalkozásod rezsije. Ha KATA-s szabadúszó vagy, akkor fixen van havonta 50 vagy 75.000 Ft mínuszod. Sokan mondják, hogy egy KATA-snak nem kell könyvelő, de ha nincs affinitásod ehhez, akkor kell könyvelő is. Ennek díja olyan 5.000-20.000 Ft között mozog. Aztán ott vannak azok az online szolgáltatások, amik a munkádhoz kellenek. Adobe szoftverek, egyéb szoftverek, számlázó szoftver/szolgáltatás, projekt management, felhő tárhely, irodai csomag (pl. Office 365), stock oldalak stb. Ide lehet még sorolni azt is ami nem közvetlenül a munkához kell, de kiadás, mint például egy Spotify vagy Apple Music előfizetés. Vagy mondjuk egy Netflix.

Aztán jönnek azok a költségek, amik esetenként fordulnak elő. Mondjuk kell valamilyen plugin, modul, kiegészítő egy projekthez. Lehet hogy egyszeri díja van, lehet hogy havi / éves. Ezt ilyenkor a projekt árába bele kell kalkulálni, de amíg az nincs kifizetve, költség lesz. És akkor a saját munkaeszközeidre még nem is költöttél. Számítógép, tablet, okostelefon, digitalizáló tábla, monitor, egér vagy bármilyen olyan hardver, ami a munkádhoz kell. Amortizálódik, elromolhat, bővíteni kell a jobb teljesítményért, vagy 5 év után újat kell venni. Ez is költség lesz, kell hogy erre is félre tudj rakni.

Ha minden összeszámolsz, akkor havi szinten simán lehet 100-150.000 Ft kiadásod. És akkor még nem ettél, nem ittál, nem költöttél magadra, vagy az albérletre. King of the Layers készített erről egy videót, érdemes megnézni, főleg a végét. :)

Pro: Arra költhetsz, amire csak szeretnél, vagy amire szükséged van.
Kontra: Havi szinten elég sok megy el a szinten tartásra.

Szoftverek, szolgáltatások

Az Adobe szoftverei szinte kikerülhetetlenek. 10 millió Photoshop használó országa vagyunk, nincs olyan aki ne ismerné e szoftvert. Annyira elengedhetetlen, hogy a legtöbb esetben szükség van rá. Ha designer vagy, akkor biztosan, de az Illustrator, az InDesign is ilyen. Most nem megyek végig minden Adobe szoftveren, de az ügyfelek is általában ezen szoftverek forrásanyagait szokták kérni. Szóval mondhatni nem tudod kikerülni hogy ne fizess elő az Adobe Creative Cloud csomagra.

Vagyis de, mert ott van az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő Affinity is, amiben ott van a Photo (Photoshop), a Designer (Illustrator) és a Publisher (InDesign) szoftver hármas. Jelenleg 20.000 Ft / darab áron megveheted, és nincs további költség. Az Adobe kerül kb. ennyibe havonta. Viszont ha speciálisabb szoftverekre is szükséged van, mondjuk a Sketchre, vagy 3D tervezőre, esetleg kisebb kiegészítő szoftverekre, akkor azokat magadnak kell felkutatni és beszerezni. Azt válaszd, ami a munkádat a legjobban megkönnyíti és meggyorsítja, mert nem csak időt, de pénzt is spórolsz.

Ami a szoftvereken kívül tutira kelleni fog, az valamilyen felhőszolgáltatás. Én a Google Drive-ot, pontosabban a Google File Streamet használom. Van aki a Dropboxra esküszik, van aki a OneDrivera, vagy épít magának saját file szervert. Számomra azért a GFS-re esett a választás, mert csak ennél van az a funkció, hogy úgy látom a felhőben lévő fájlokat és mappákat, mintha egy felcsatolt meghajtó lenne. Szóval nem tárol semmit a gépen mint a Dropbox, és nem is kell a böngészőt használni, hanem csak egy sima mappát látok, amiben ott vannak az anyagaim, és streameli azokat. Onnan nyitom meg, oda menti vissza a szoftver. Így nem foglal helyet pluszban a gépen, minden a felhőben van, bárhol elérem.

Ne dolgozz túl sok szoftverrel, és ne használj túl sok szolgáltatást se. Jelen esetben fontos és jó az állandóság, mert ha olyan a munkakörnyezeted, amit jól ismersz, akkor gyorsabban is fogsz dolgozni és több projektet tudsz rövidebb idő alatt teljesíteni.

Pro: Magad választhatod meg hogy melyik szoftverrel vagy szolgáltatással dolgozz. Okosan választva pénzt spórolhatsz.
Kontra: Mindenképp kiadás lesz, de tőled függ hogy mekkora.

Munkaállomás

Ezt hagytam a végére. Szabadúszóként saját pénztárcádtól függően olyan munkagéped lehet, amilyet csak akarsz. Persze a jobb munkahelyeken alapból olyan gépet kapsz, vagy megkérdezik hogy milyen teljesítményűt szeretnél, de szabadúszóként erről te döntesz. Itt megint előjön a pénz kérdése, hogy mire van kereted, de azért viszonylag normális árból már egész jó gépet ki lehet hozni.

A Designemy 2019 szeptemberi cikkében egy Intel alapú munkagépet raktak össze 200.000 Ft összegből. Ez csak maga a gép, monitor még nincs benne, sem egér, billentyűzet vagy egyéb periféria. A lényeg, hogy 200 körüli összegből egy PC azért kihozható, 250 körül árból pedig már monitorral és a szükséges perifériával együtt is megvan.

Bár most sokan otthonról dolgoznak, de ha lezajlik a koronavírus, akkor újra fontos lesz a mobilitás, így a laptopok is. Persze van aki most is arról szeret inkább dolgozni, rádugva egy monitorral. A laptop is remek választás lehet, főleg hogy bárhová magaddal viheted és prezentálhatod arról az ügyfélnek a projektet. A laptopok már drágábbak, egy jó munkagépet inkább 250-300.000 forintért kapsz meg. Akár laptop, akár asztali gép, a vinyó SSD legyen, lehetőleg 16 Gb memória legyen benne, Intel esetében szigorúan i5 vagy a feletti, AMD esetében Ryzen 3000-es vagy a feletti sorozat, a videókártya pedig 4 GB körüli memóriával legyen szerelve.

Aztán persze jön az örök harc, Mac vs. Pc. Az Apple gépei drágák, viszont az értéküket sokkal jobban tartják, és az árukban nagyon sok gyári szoftver is alap. Nem egy olyan összehasonlítást találni a neten, hogy hasonló teljesítménnyel és szoftveres felszereltséggel egy Windows alapú gép is ugyan ennyire jönne ki. Egy a lényeg, azt a rendszert válaszd, ami számodra a legjobban kézre esik. Én Mac párti vagyok, nagyon sok olyan tulajdonsága van, ami miatt számomra gyorsabb a munkavégzés mint Windows alatt. És nem, nem vagyok őrült Mac fan, DOS-t tanultam, utána évekig Windowson dolgoztam, szóval tudom a különbségeket.

Pro: Pénztárcádtól függően olyan munkagépet vehetsz, amilyet csak akarsz. Az igényeidhez igazítsd, mert később bővítheted is.
Kontra: Egy gyengébb teljesítményű gép lassítja a munkát, ami pénzkiesést eredményez.

Összegzés

A szabadúszó lét nem egyszerű. Nagyon sok olyan része van, amit saját magadnak kell megoldani, vagy elintézni. Sokféle kiadás van, amit jól kell tudni optimalizálni, a munkákat magadnak kell megszerezni, és úgy kell áraznod, hogy a bevételed jócskán a havi kiadásaidon felül legyen.

Viszont nagyon nagy szabadságot ad a szabadúszás. Nem kell elkéreckedni a főnöktől ha el kell intézned valamit, vagy ha szabira szeretnél menni. Saját magad rendelkezel az időddel, amit ha jól osztasz be, akkor sokkal szabadabb leszel. Persze lesz olyan hogy éjszakázni fogsz egy projekt miatt, viszont másnap kellhetsz később. Dolgozhatsz bárhol a világban, ha net van, akkor mindegy hol vagy, nem kell bent ülnöd egy irodában. Szabadúszó és szabadúszó között is nagy a különbség, van aki tud otthonról dolgozni, de van akinek kell a háttérnyüzsi, így beül inkább egy kávézóba.

Ahogy az elején is írtam, akkor érdemes a szabadúszói létbe belevágnod, ha van már kellő szakmai és munka tapasztalatod, és ügyfélköröd. Kell hogy legyenek fix ügyfeleid, akiktől rendszeresen kapsz megrendeléseket, és havonta kell arra időt és energiát (és pénzt) fordítanod, hogy új ügyfeleket és projekteket keress, és meg is bízzanak vele. Meg persze tudnod kell koncentrálni a munkára. Ha ezek mind rendben vannak, akkor hajrá, sok sikert!

Dolgozzunk együtt!

Ha webdesignra, komplett weboldalra, UI designra, grafikai tervezésre vagy kiadványszerkesztésre van szükséged, keress bátran és kérj árajánlatot.