Így kérj weboldal készítésre árajánlatot

Publikálva: 2021.04.25.|Címkék: , |1657 szó|8.3 perc olvasás.|

Nagyon sokszor találkoztam olyannal, amikor csak annyit kérdeztek: “Szeretnék egy weboldalt, mennyibe kerül?” Ez nagyjából olyan kérdés, mintha azt kérdezném, hogy “Szeretnék egy autót, mennyibe kerül?” Na, pont annyi kérdés merül fel – ha nem több – egy weboldal esetében is, mint egy autó esetében. De még egy kenyérvásárlásnál is feltesznek legalább 3 kérdést, hogy pontosan milyet szeretnénk.

Ebben a cikkben összeszedtem, hogy milyen információkra, adatokra, funkciós listára van szükség hogy weboldal készítésre árajánlatot kérhess. Ezen információk hiányában nem lehetséges pontos árajánlatot adni, így mielőtt megbíznál valakit, előtte írd össze mindazt amit tudsz. 

Bemutatkozás

Célszerű az elején pár mondatban bemutatni a vállalkozásod, a terméked / szolgáltatásod, a célcsoportod, hogy mit szeretnél elérni a weboldallal vagy webshoppal, mert így teljesebb képet kap rólad, így az árajánlatot is pontosabban lehet elkészíteni. Említsd meg a konkurenciád is, hiszen a versenytárs elemzés is része lehet az árajánlatadásnak.

Domain név, tárhely

Az elsők között van, mielőtt még bármit is elkezdenél, hogy a domain név, amit kitaláltál, az szabad-e? Ha igen, akkor gyorsan vedd meg és hozzá egy tárhelyet is. Saját weboldalnál ezekre mindenképpen szükség lesz, de erről egy korábbi cikkemben írtam már. Nagyon sok domain és tárhely szolgálható itthon és külföldön is, a hazai regisztrátorok listájában kedvedre tudsz válogatni.

Arculat

Bár most másodiknak írtam, de ez is nagyon fontos információ, hiszen a weboldal kinézétetét ez fogja meghatározni. Az arculat meglétének fontossága is elengedhetetlen, hiszen a weboldalon használni fogod a logót, a betűtípust, a színeket, grafikai elemeket stb. Ez is nagyon fontos része a weboldal árajánlatkérésnek, hiszen a webes jó ha tudja, hogy rögtön tudna-e már azzal dolgozni, vagy várnia kell rá, esetleg ha Ő is tud arculatot tervezni, akkor még ennek is része kell lennie az árajánlatnak.

Ha nincs még arculatod, de tudsz mutatni hasonló weboldalt, aminek tetszik a felépítése, a designja, vagy a képek hangulata, akkor azt is szedd össze, mert ha készül a fejlesztés előtt egy látványterv, akkor ahhoz is jó kiinduló pont lesz. De arra nagyon figyelj, hogy ne kérj egy az egyben lévő másolást, csak inspirációként jelöld meg ezeket az oldalakat.

Szöveges és média tartalom

Egy weboldal kinézete mellett, annak tartalma a legfontosabb még. Számos helyen olvasható a “Content first” kifejezés, nem véletlenül. Egy remekül megírt egyedi tartalom nem csak hogy a Googleben segít jobb helyezést elérni, hanem az oldalra látogatók is releváns tartalmat tudnak kapni.

Viszont csak úgy lehet profin megtervezni a weboldalt, ha már 90-95%-ban végleges a szöveg. Bármennyire is mondja az ügyfél, hogy majd a webes behelyettesíti “Lorem ipsum”-al, azzal nem lehet. Ha nem lehet előre tudni hogy egy-egy blokkba vagy oldalra mennyi szöveg, kép stb. megy, akkor nem lehet úgy megtervezni a szerkezetét.

Ha mondjuk egy ügynökségtől kérsz árajánlatot, akik szövegírással is foglalkoznak, és neked még nincs meg a szöveges tartalom, akkor ezt is jelezni kell, hogy szükséged van ilyenre. Ugyanez érvényes a fotókra is, videókra, hanganyagokra vagy bármilyen más médiatartalomra. Fontos, hogy a lehető legjobb minőségben, az elérhető legnagyobb felbontásban legyen átadva minden a fejlesztő számára.

De persze ha már megvan minden szöveges és média tartalom, akkor az a webesnek is segítség, hiszen “csak” be kell szerkesztenie a tartalmat. 

weboldal készítés árajánlat

Funkciók

Ez a rész a legösszetettebb. Egy weboldal felhasználói élményét (UX – User Experience) a funkciók megléte teszi teljessé. Funkció lehet egy kapcsolatfelvételi űrlap, egy galéria, hírlevél feliratkozás, egy főoldali slider, egyedibb felhasználói jogosultság kezelés, időpontfoglalás vagy maga a webshop is (és még ezer más). Minél több ilyen funkcióra van szükség, annál több kérdés merül fel egyenként.

Nézzünk egy egyszerű példát. Egy sima hírlevél feliratkozás funkciónál ilyen kérdések merülhetnek fel:

  • A weboldal adminjából szeretnél hírlevelet készíteni és küldeni, vagy valamilyen külső szolgáltatást veszel igénybe, és azt kell integrálni.
  • Ha külső, akkor pontosan melyik? Milyen előnyei és korlátjai vannak? Hogyan lehet integrálni?
  • Hány levelet küldenél hetente / havonta?
  • Hány feliratkozó van / lesz? (ha mondjuk weboldal adminból küldenéd, akkor a tárhelyed szerverének bírnia kell)
  • Te szerkeszted meg, vagy automatizálni szeretnéd? Esetleg valaki külső munkaerő / szakember teszi meg? (külsős embernél felhasználói jogosultság is kell, ami újabb plusz funkció a weboldalnál)

Ahogy látni, egy egyszerű hírlevélnél is minimum 5 kérdés felmerül (ez se teljes), és ez mind befolyásolja a végső árajánlatot. Persze nem biztos hogy az elején minden funkciót fogsz tudni, sőt a legtöbb esetben később merülhetnek fel újabb igények, de célszerű a fontosabb funkciókat is összeírni az elején. Egy webdesigner is tud segíteni ebben ha nem vagy biztos benne.

Webshop esetén tovább bonyolódik a helyzet, ott szintén ugyan annyi mennyiségű kérdés merül fel, mint egy sima weboldalnál. Gondolj csak a fizetési és szállítási módokra, kedvezmények / kuponok, hány termék van, hogy kell kombinálni, készletnyilvántartás, termékvariációk, számlázás stb stb.

Minden egyes funkció, amitől több lesz a weboldal egy sima landing pagetől vagy egy üzleti weboldaltól, növeli az árajánlatot és az elkészítési időt. Illetve minél egyedibb megoldásra van szükség, annál jobban át kell gondolni minden irányból a működést, és írni egy fejlesztési dokumentációt, amit mind a két fél jóváhagy, és az alapján lehet árajánlatot és timingot adni.

Kezelés, karbantartás

Ha az ügyfél ért valamilyen szinten a weboldalakhoz, és nem esik pánikba a kezelésétől, akkor akár Ő is elláthat alapvető szerkesztési, módosítási köröket. Viszont ha nem ért hozzá, vagy nincs ideje rá, ezért kiszervezné, akkor ennek is egy külön tételnek kell lennie az árajánlatban. Szövegek és képek feltöltése, meglévők módosítása stb. De ez csak a meglévő, kész weboldal átadás utáni tartalmi kezelése.

Viszont ha bármi probléma felmerülne, mondjuk hackelés, akkor szükséges egy szakember, hogy a napi / heti mentést vissza tudja állítani. Persze ha van ilyen, de reméljük hogy ez már alap minden webes számára. De kellhet új funkció is, amihez új modul kell, amit az ügyfél természetesen nem tud elvégezni, így ahhoz is kell szakember. Az ilyen karbantartásokra is célszerű felkészülni és árajánlatot kérni a készítőtől, akár alkalmi, akár havi szinten.

Sok fejlesztő cég vagy webes vállalkozás beleépít az árajánlatába egy rendelkezésre állási / karbantartási időt az átadás utáni időszakra. 1-2 hónaptól egészen fél év is lehet, attól függően, hogy miként állapodtok meg, vagy hogy milyen rendszer lett fejlesztve. De ha nagyon speciális, lehet lifetime is.

Árajánlat készítés

A fentebb leírtak alapján már könnyedén össze lehet írni egy dokumentumot és elküldeni árajánlatkérésre a kiszemelt webdesignernek. Akár így tagoltan is összeírhatod, hidd el, nagyon sokat fog segíteni a készítőnek, hiszen így sokkal jobban be tudja árazni a projektet, tud hozzá társítani egy ütemezést is, és Te is pontosabb képet tudsz így kapni. Persze felmerülhetnek közben is kérdések, vagy változtatások, de így már el tudsz indulni. Te is azt fogod kapni amit szeretnél, és a fejlesztő is pontosan fogja tudni hogy mit kell csinálnia.

Ha megkapod az árajánlatot, annak lesz egy érvényességi ideje, amíg garantálni tudja a fejlesztő az árat és az ütemezést. Ha sürgősebb számodra, akkor valószínűleg felárat fog felszámolni az árajánlat adó, hiszen vagy több embert kell bevonnia, vagy a saját projektjeit kell tolnia, hogy időre be lehessen fejezni.

Tehát összeségében egy ilyen összeírás nagy segítség a fejlesztő számára, de számodra is, hiszen így pontosan azt fogod kapni, és annyiért, amire szükséged van.

Dolgozzunk együtt!

Ha webdesignra, komplett weboldalra, UI designra, grafikai tervezésre vagy kiadványszerkesztésre van szükséged, keress bátran és kérj árajánlatot.